NEWS

2 april 2020

Skalbart och mobilt koncept löste Greenbytes utmaningar

Hur gör man om man vill kunna ha små och stora mässmontrar över hela världen – utan att betala en förmögenhet? Greenbyte valde att ta hjälp av Space Production, vilket resulterade i en unik lösning.

Greenbyte är ett mjukvaruföretag inom förnybar energi med bas i Göteborg. Företaget grundades 2010 och driver bland annat en molntjänst som samlar in data från vind-, sol- och vattenkraft. Med datan kan operatörer och ägare få all information samlad på ett och samma ställe, och använda denna för att analysera och förbättra energiproduktionen. Greenbyte växer snabbt, och ett viktigt moment i företagets tillväxtresa är att synas på rätt mässor.

– Det är dels där vi gör de stora affärerna, men mässorna är också bra för att nätverka och träffa de befintliga kunderna. Vi jobbar också mycket med thought leadership, och mässorna är ett ypperligt tillfälle att synas, att sprida vårt ord och vår kunskap, säger Ulrika Kewenter, eventansvarig på Greenbyte.

Inför 2019 ville Greenbyte ta fram ett nytt mässkoncept. Man skulle då delta på fem olika mässor världen över, och ville ha ett samlat koncept som kunde fungera överallt. Den minsta montern skulle bara vara 18 kvadratmeter stor, medan den största mätte in på 96 kvadratmeter – och alltihop behövde få plats i en pressad budget. Valet föll på Space Production, som Ulrika Kewenter anlitat många gånger tidigare.

– För oss har det fungerat otroligt bra att jobba med Space. De finns i Göteborg och de förstår både oss och vår business. Oavsett vem du pratar med hos Space så märker du att de vill lära känna dig, samtidigt som de arbetar snabbt. Kan man jobba tätt tillsammans, som vi gör med Space, då blir slutresultatet bra. De är väldigt duktiga på att optimera lösningar, så att det blir så kostnadseffektivt som möjligt, säger Ulrika Kewenter.

Långt samarbete

Inför 2019 ville Greenbyte ta fram ett nytt mässkoncept. Man skulle då delta på fem olika mässor världen över, och ville ha ett samlat koncept som kunde fungera överallt. Den minsta montern skulle bara vara 18 kvadratmeter stor, medan den största mätte in på 96 kvadratmeter – och alltihop behövde få plats i en pressad budget. Valet föll på Space Production, som Ulrika Kewenter anlitat många gånger tidigare.

– För oss har det fungerat otroligt bra att jobba med Space. De finns i Göteborg och de förstår både oss och vår business. Oavsett vem du pratar med hos Space så märker du att de vill lära känna dig, samtidigt som de arbetar snabbt. Kan man jobba tätt tillsammans, som vi gör med Space, då blir slutresultatet bra. De är väldigt duktiga på att optimera lösningar, så att det blir så kostnadseffektivt som möjligt, säger Ulrika Kewenter.

Helhetslösning skapar fördelar

För Space Production blev uppdraget för Greenbyte ett helhetsuppdrag, där man designat montrarna tillsammans med Greenbyte för att sedan sköta projektledning, snickeri, transport och slutligen montage på plats. Greenbyte har fått en monter med skalbara moduler och mycket dold förvaring, samt flera skärmar där Greenbytes produkter kan visas upp. Montern har också öppna utrymmen för samtal och möten, samt ytor där Greenbytes kunder kan visa upp sig.

– Den här typen av uppdrag är extra roliga för oss, eftersom vi då får visa hela spektrat av våra kompetenser. Med vår långa erfarenhet och vårt breda kontaktnät kan vi ta oss an uppdrag över hela världen med riktigt bra resultat och dessutom till ett mycket konkurrenskraftigt pris, säger Mathias Andreasson, marknadschef på Space Production. .

I det här fallet var den största utmaningen för Space Production själva skalbarheten och att montern skulle kunna byggas upp på olika håll i världen. Det ledde till en specialanpassad lösning, där varje del av montern har sin egen transportlåda, i vilken man också får plats med de delar som behövs för montage.

– Det är en lösning med många fördelar. Dels kan material användas simultant på olika platser i världen, och det finns ingen risk att material kommer fram inkomplett. De specialdesignade transportlådorna gör också att man minimerar kostnaderna för transport, vilket är extremt viktigt för den stora kostnadsbilden, säger Mathias Andreasson.

Mellanlagring kapar kostnader

För att minimera kostnaderna har Space Production också ordnat så att Greenbytes material har kunnat mellanlagras i USA i stället för att skickas fram och tillbaka över Atlanten.

– Det kan vi göra tack vare att vi har ett gediget nätverk i hela världen, och att vi har en mycket god relation med våra partners. Genom att lagra material i USA får vi minimal kostnad för frakt och hantering, vilket är ovärderligt både för oss och Greenbyte, säger Mathias Andreasson.

Greenbytes nya monterkoncept har använts under fem olika mässor under 2019, och under 2020 ska det användas fyra gånger till. I väntan på nya mässor lagras också material på Space Productions nybyggda lager i Göteborg. När det sedan är dags för nästa mässa monterar personal från Space Production ihop materialet på plats.

– För oss är det guld värt att det är personal från Space som sätter ihop det. När du ska på mässa vill du bara att allt ska funka, och när vi kommer fram är allting färdigt medan alla andra stressat håller på med sina montrar. Space gör det de ska och resultatet blir alltid riktigt bra. För mig är Space Production synonymt med trygghet.

Text: Magnus Carlsson

21 februari 2020

Så tar Space Production och Avinode Group den svenska skogen över Atlanten

Artificiella träd, specialbyggda transportlådor och doften av nyklippt gräs. Det är nycklarna när Space Production och Avinode Group skapar en internationell monter med känslan av en svensk skogsglänta.

Avinode Group grundades för 19 år sedan och driver sedan dess den största marknadsplatsen för business aviation. Avinode digitaliserade en bransch som fram till dess varit analog, och har i dag en intelligent mjukvara för att kunna vara privatjetbranschens länk mellan utbud och efterfrågan.

Även om Avinode är ett företag med mycket hög digital kompetens, är det fysiska mötet extremt viktigt för att kunna göra affärer och stärka relationer. Varje år har Avinode därför stora montrar på EBACE i Geneve och på NBAA, som vartannat år alternerar mellan Las Vegas och Orlando. För en tid sedan bestämde sig Avinode för att ta fram ett nytt koncept till mässorna, något som stack ut ur mängden. Nineyards fick i uppdrag att skapa ett koncept, där briefen var att göra en monter med många digitala element, men där besökarens tankar dras till naturen.

– I min vision såg jag riktiga träd och kände doften av skog. Jag ville verkligen få fram att vi är ett företag från Sverige, vilket är unikt i vår bransch. Jag ville att vår monter skulle kännas svensk och fokusera på naturen och det humana, snarare än på flygplan som alla andra gör på under mässorna, berättar Alexandra MacRae, marknadschef på Avinode.

– Vi ville också ha ett tydligt digitalt fokus. Montern behövde vara uppbyggd kring stora skärmar där man enkelt kan förändra vad som visas. Dels för att vi är ett digitalt företag, men också för att montern inte ska behöva byggas om inför varje mässa. Jag tycker det är vansinne att göra nytt varje gång.

Visionen hamnade hos Space Production, som fick i uppdrag att omvandla konceptidéerna till fysiska element och konstruktioner. Eftersom montermaterialet skulle transporteras från Europa till USA och tillbaka igen, stod det snabbt klart att levande träd inte var att tänka på då de inte kommer genom tullen. Lösningen blev i stället artificiella träd av aluminium och tyg, som matchas med subtilt fågelkvitter i högtalarna och en maskin som sprider doften av nyklippt gräs.

– De här detaljerna ledde till att vi kunde skapa en unik helhetsupplevelse, där vi fokuserar på syn, hörsel, doft och känsel. Vi ville skapa en plats där alla ville hänga och vi har verkligen lyckats. Det har vi också märkt på besökarna. Människor som jobbar inom business aviation använder gärna vår monter som hållpunkt och mötesplats, vilket så klart underbygger vårt varumärke, säger Alexandra MacRae.

För Space Production innebar projektet flera stora utmaningar, bland annat behövde man göra montern transporteffektiv och anpassningsbar. Detta då den ska kunna användas både i USA och Europa med ytor på 270 respektive 216 m2, utan att kompromissa med kvalitet och funktioner. En annan utmaning har varit att göra allt kostnadseffektivt. Avinode Group ville till exempel ha höjd i montern men undvika att betala för de höga kostnader som kommer med hängande truss, framförallt i USA. Lösningen blev då en byggnadsstruktur med ett pergolainspirerat rastertak med integrerad belysning.

– Vi har också lagt extra stor vikt vid måtten på alla transportlådor. Allt material har packats i specialbyggda transportlådor, anpassade för sjöfrakt, lastbil och flyg. De specialbyggda lådorna har dubbla funktioner.

Dels gör de att materialet håller så att det kan användas många gånger, men det gör också att fraktkostnaderna inte behöver skjuta i höjden. Inget är så onödigt som att betala för att frakta luft, säger Mathias Andreasson på Space Production.

För att öka den digitala närvaron har montern LED-skärmar på två gånger fem meter, som integrerats i en förrådsbyggnad. Montern har också anpassats för att Avinodes partners ska kunna hyra plats. Varje partner får tillgång till en 32”-skärm och montern innehåller dessutom integrerade mötesrum och podier med inbyggd förvaring.

Avinodes monter är byggd för att kunna leva i minst fem år. Den har redan använts på flera mässor, och i maj sätts den upp igen i Geneve.

– Vi är glada över att ha arbetat med Avinode Group under en lång tid och att vi därmed arbetat upp en så fin relation. Det här är ett bra exempel på när vi får använda vår internationella kompetens och det visar hur bra det blir när man anpassar montern efter marknaden och målgruppen, säger Mathias Andreasson.

Text: Magnus Carlsson