Så tar Space Production och Avinode Group den svenska skogen över Atlanten

Artificiella träd, specialbyggda transportlådor och doften av nyklippt gräs. Det är nycklarna när Space Production och Avinode Group skapar en internationell monter med känslan av en svensk skogsglänta.

Avinode Group grundades för 19 år sedan och driver sedan dess den största marknadsplatsen för business aviation. Avinode digitaliserade en bransch som fram till dess varit analog, och har i dag en intelligent mjukvara för att kunna vara privatjetbranschens länk mellan utbud och efterfrågan.

 

Även om Avinode är ett företag med mycket hög digital kompetens, är det fysiska mötet extremt viktigt för att kunna göra affärer och stärka relationer. Varje år har Avinode därför stora montrar på EBACE i Geneve och på NBAA, som vartannat år alternerar mellan Las Vegas och Orlando. För en tid sedan bestämde sig Avinode för att ta fram ett nytt koncept till mässorna, något som stack ut ur mängden. Nineyards fick i uppdrag att skapa ett koncept, där briefen var att göra en monter med många digitala element, men där besökarens tankar dras till naturen.

 

– I min vision såg jag riktiga träd och kände doften av skog. Jag ville verkligen få fram att vi är ett företag från Sverige, vilket är unikt i vår bransch. Jag ville att vår monter skulle kännas svensk och fokusera på naturen och det humana, snarare än på flygplan som alla andra gör på under mässorna, berättar Alexandra MacRae, marknadschef på Avinode.

 

– Vi ville också ha ett tydligt digitalt fokus. Montern behövde vara uppbyggd kring stora skärmar där man enkelt kan förändra vad som visas. Dels för att vi är ett digitalt företag, men också för att montern inte ska behöva byggas om inför varje mässa. Jag tycker det är vansinne att göra nytt varje gång.

Visionen hamnade hos Space Production, som fick i uppdrag att omvandla konceptidéerna till fysiska element och konstruktioner. Eftersom montermaterialet skulle transporteras från Europa till USA och tillbaka igen, stod det snabbt klart att levande träd inte var att tänka på då de inte kommer genom tullen. Lösningen blev i stället artificiella träd av aluminium och tyg, som matchas med subtilt fågelkvitter i högtalarna och en maskin som sprider doften av nyklippt gräs.

 

– De här detaljerna ledde till att vi kunde skapa en unik helhetsupplevelse, där vi fokuserar på syn, hörsel, doft och känsel. Vi ville skapa en plats där alla ville hänga och vi har verkligen lyckats. Det har vi också märkt på besökarna. Människor som jobbar inom business aviation använder gärna vår monter som hållpunkt och mötesplats, vilket så klart underbygger vårt varumärke, säger Alexandra MacRae.

För Space Production innebar projektet flera stora utmaningar, bland annat behövde man göra montern transporteffektiv och anpassningsbar. Detta då den ska kunna användas både i USA och Europa med ytor på 270 respektive 216 m2, utan att kompromissa med kvalitet och funktioner. En annan utmaning har varit att göra allt kostnadseffektivt. Avinode Group ville till exempel ha höjd i montern men undvika att betala för de höga kostnader som kommer med hängande truss, framförallt i USA. Lösningen blev då en byggnadsstruktur med ett pergolainspirerat rastertak med integrerad belysning.

 

– Vi har också lagt extra stor vikt vid måtten på alla transportlådor. Allt material har packats i specialbyggda transportlådor, anpassade för sjöfrakt, lastbil och flyg. De specialbyggda lådorna har dubbla funktioner. Dels gör de att materialet håller så att det kan användas många gånger, men det gör också att fraktkostnaderna inte behöver skjuta i höjden. Inget är så onödigt som att betala för att frakta luft, säger Mathias Andreasson på Space Production.

 

För att öka den digitala närvaron har montern LED-skärmar på två gånger fem meter, som integrerats i en förrådsbyggnad. Montern har också anpassats för att Avinodes partners ska kunna hyra plats. Varje partner får tillgång till en 32”-skärm och montern innehåller dessutom integrerade mötesrum och podier med inbyggd förvaring.

 

Avinodes monter är byggd för att kunna leva i minst fem år. Den har redan använts på flera mässor, och i maj sätts den upp igen i Geneve.

– Vi är glada över att ha arbetat med Avinode Group under en lång tid och att vi därmed arbetat upp en så fin relation. Det här är ett bra exempel på när vi får använda vår internationella kompetens och det visar hur bra det blir när man anpassar montern efter marknaden och målgruppen, säger Mathias Andreasson.

 

Text: Magnus Carlsson