“Vart är vi på väg?” Det försöker många av oss klura ut när vi kryper upp i tv-soffan dessa vinterveckor.
Samma fråga har också ekat inom eventbranschen. Under pandemin trodde många på en bestående omdaning. Mycket kreativitet lades på digitala och hybrida möten. I ärlighetens namn var det sällan någon som var riktigt nöjd med dem. Men kanske skulle de ändå bli “det nya normala”?
Sedan började hjulen rulla igen, och vi förvånades över att så lite hade ändrats. Kunderna eftersträvade i stort sett samma som tidigare. 2023 är digitala möten visserligen det nya normala – men i det dagliga arbetet ute på företagen. Och statusen för det fysiska mötet har snarare höjts!
Några av våra största uppdrag under det senaste året har varit för stora mjukvaruföretag, som genomför spektakulära fysiska event för att samla hela sitt “community”: Användare, konsulter, partners med mera. Dessa i grunden digitala företag vet att inget kan ersätta den omedelbara närvaron av att mötas ansikte mot ansikte, och att delade upplevelser föder en gemensamhet som sedan kan leva vidare i den digitala vardagen.
Även industrimässorna står starka. En ny kund, ett innovativt industriföretag av den sort vi har så många i vårt land, berättade nyligen varför de behöver frakta ner en 15 meter lång demoanläggning till mässan i Tyskland: “Vi vill visa att vi inte längre är en start-up, utan att vi är på riktigt.” I en värld där vem som helst kan skapa snyggt digitalt innehåll, kan det alltså vara så att det krävs fysisk närvaro för att bygga trovärdighet på marknaden.
Så är vi då inte på väg någonstans? Är det status quo som gäller? Inte alls! Vi står alla inför en stor och mycket nödvändig förändring – inte så mycket i vad vi gör, utan i hur vi gör det och med vilka medel.
Inom eventbranschen har det länge pratats om hållbarhet. Men vad innebär det egentligen i praktiken? Ofta har det än så länge stannat vid ord, ambitioner och symbolhandlingar.
Hållbara event kräver inte bara att vi som leverantörer är eftertänksamma i design, materialval, och logistiklösningar. Om vi verkligen skall nå resultat måste vi arbeta ännu tätare med våra kunder. Vi behöver gemensamt lyfta blicken, tänka långsiktigt och planera för återanvändning. Vi måste analysera nyttan och ifrågasätta sådant som kanske inte är helt nödvändigt. Och vi kan inte komma undan matematiken, utan vi måste kunna räkna på klimatpåverkan för att fatta välgrundade beslut.
Med eventbranschens pressade tidsramar kan det vara svårt att även prata hållbarhet. Därför är det viktigare än någonsin med långsiktiga relationer, där man löpande kan mejsla och finslipa på smarta koncept för maximal kundnytta i förhållande till både kostnad och miljöpåverkan. Då skapas förutsättningarna för att senare kunna agera både snabbt och eftertänksamt inför varje enskilt event.
2024 närmar sig. Vi hoppas detta blir ett år där vi kan arbeta ännu tätare med våra kunder för att skapa fantastiska mötesplatser som för människor närmare varandra. Med kreativ höjd, kvalitet, och hänsyn till den planet vi alla bor på.
Robert Edanius
Projektledare och hållbarhetsansvarig
Space Production AB
Är du intresserad av hållbarhetsarbetet på Space Production och hur vi kan hjälpa dig med ett hållbart event?